Het verhaal achter de zeilboot in de Mediacentrale; op bezoek bij 2ndSense

Er zijn bescheidenere manieren om kennis te maken met je buren. 2ndSense koos ervoor om het groots aan te pakken; iedereen in de Mediacentrale mocht rondom de opening van hun kantoor namelijk genieten van een gigantische 2ndSense zeilboot in de Centrale Hal. En geef ze eens ongelijk: als je vijf jaar na oprichting al een tweede vestiging van je bedrijf opent, kun je wel zeggen dat je ‘de wind in de zeilen hebt’. We gaan eens kennismaken met deze nieuwkomer op de tweede verdieping.

2ndsense

Meer over de ‘2ndSensers’

De nieuwe gezichten die sinds augustus door de gangen van de Mediacentrale zwerven, zijn van Matthijs Kluis en Jeroen Reessink. Gezamenlijk kozen zij ervoor om een tweede vestiging van 2ndSense te openen in Groningen. Niet dat ze directeur of oprichter van de toko zijn, integendeel. Matthijs en Jeroen werken in een zogeheten holacratisch georganiseerd bedrijf. Dit organisatiemodel, dat je wellicht kent van medebewoner Voys, heeft een andere benadering van taakverdeling, hiërarchie en besluitvorming dan traditionele organisaties. Binnen holacratische organisaties worden autoriteit en besluitvorming verdeeld over zelfstandig werkende, autonome teams binnen de organisatie. Zo komt het dat het idee van Jeroen en Matthijs niet bij een idee bleef, maar ook daadwerkelijk werd uitgevoerd. Nadat ze de ‘bezwaren vanuit de organisatie hadden weggenomen’- zoals dit in het organisatiemodel zo mooi wordt omschreven – werd het idee omgezet in actie. Een paar maanden later is de tweede vestiging van 2ndSense in de Mediacentrale een feit.

Systems Engineering als rode draad

Leuk en aardig, dat holacracy, maar daarmee weten we nog niet wat 2ndSense doet. Om je dat uit te leggen, kunnen we je het beste een paar concrete voorbeelden voorschotelen waar jij dagelijks mee te maken krijgt. Neem bijvoorbeeld dat gigantische project ‘Aanpak Ring Zuid’. De aanpassing aan dit gedeelte van de ring van Groningen moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van Groningen en een betere doorstroming van het verkeer dat vanaf de A28 en de A7 samenkomt op het Julianaplein.

2ndSense is bij dit complexe project betrokken om structuur aan te brengen. Zo hebben de consultants van 2ndSense aan het begin van de planvorming het zogeheten Systems Engineering geïmplementeerd binnen het project; een methodiek waarmee je ‘op een gestructureerde en herleidbare manier een ontwikkeling realiseert’. Systems Engineering helpt je om grip te hebben op het project, de juiste keuzes te nemen en voldoende rekening te houden met de belangen van stakeholders. Dit alles ook nog op een herleidbare wijze, zodat je over vijf jaar ook nog weet hoe en waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen. Op deze wijze draagt 2ndSense bij aan het optimaal benutten van maatschappelijk kapitaal en dat projecten optimale meerwaarde bieden aan de omgeving.

Training, advies en consultancy

“Daarnaast schuiven we als consultants bij projectgroepen aan als zogenaamde ‘advocaat van de duivel’. Niet zelden liggen de oplossingen voor een bepaald probleem al op tafel en is de projectgroep al tien stappen te ver. “We moeten een viaduct bouwen” of “Er moet een extra spoortraject komen”. Als externe partij gaan we terug naar de basis en stellen we de ‘Waarom-vraag’ ontelbare keren. We proberen als het ware de vraag achter de vraag te herleiden en niet zelden komen we er dan gezamenlijk achter dat dat viaduct of extra spoortraject niet per definitie dé oplossing is. Vervolgens helpen we onze opdrachtgevers om volgens de principes van Systems Engineering een programma van eisen op te stellen of bijvoorbeeld een aanbestedingsdossier. ”

Van Aanpak Ring Zuid tot terminal op Schiphol

Dat 2ndSense in vijf jaar een behoorlijk klantenbestand heeft opgebouwd, is af te lezen aan de bijzondere projecten waar ze bij berokken zijn. Van (de contractvoorbereiding voor) de vernieuwing van het knooppunt Joure tot de bouw van een nieuwe terminal op Schiphol Airport en van klanten als Rijkswaterstaat die gebruik maken van hun diensten tot spoornetbeheerder ProRail. “Maar we doen ook zeker veel voor kleinere partijen zoals projectontwikkelaars en gemeentes”, vertelt Matthijs. “Eigenlijk kun je ons voor allerlei projecten op het gebied van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling inschakelen; projecten waarbij behoefte is aan structuur, project- en procesmanagement. Door vraagstukken van onze klanten te ontrafelen en het echte probleem bloot te leggen, zorgen we ervoor dat de juiste keuzes worden gemaakt én dat er een optimaal systeem wordt ontwikkeld. Zo willen we meerwaarde creëren in complexe projecten en het maatschappelijk kapitaal optimaal benutten.”

Wil je meer weten over 2ndSense? Matthijs Kluis drinkt graag een kop koffie met je! Ook lees je alles over dit bijzondere bedrijf op de website van 2ndSense.

in Blog